بازاریابی عصبی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

قبل از وجود بازاریابی های اینترنتی و بازاریابی شبکه های اجتماعی و… شما برای فروش محصولات خود دست به اقداماتی همچون تبلیغات بیلبورد، پخش تراکت، اسپانسر شدن در گردهمایی ها و… میزدید. اما امروزه با پیشرفت علم، بازاریابی هایی همچون بازاریابی عصبی شکل گرفته است که تمرکز این نوع بازاریابی بر روی سیستم عصبی و احساس مشتری می باشد.

کمی بیشتر با بازاریابی عصبی آشنا شویم:

از جدیدترین رشته های دانشگاهی و علوم، بازاریابی عصبی(Neuromarketing)  است که از ادغام چندین رشته دانشگاهی مانند علوم مدیریت(بعلاوه زیر مجموعه های بازاریابی، تبلیغات ارتباطات و…)، علوم عصب شناسی و روانشناسی تشکیل شده است.

در واقع در بازاریابی عصبی تلاش میکنند که با استفاده از روش و تکنیک های روانشناسی و ابزارهای عصب شناسی و همچنین دانش و تکنیک های مدیریت، رفتار مشتریان را مطالعه نموده و بر اساس این شناخت ها طراحی محصول یا کالا، کانال های توزیع، تبلیغات و تمام کارهای مربوط به مشتری در خرید و یا استفاده از محصول صورت پذیرد.

البته این نکته قابل ذکر است که در روش بازاریابی عصبی بر روی ضمیر ناخودآگاه شخص مطالعه می شود؛ زیرا تحقیقات نشان می دهد اکثر تصمیمات اشخاص در ضمیر ناخودآگاه آنها صورت میگیرد.

ابزارهای بازاریابی عصبی چیست؟

متداول ترین ابزارهای مورد استفاده برای بازاریابی اینترنتی اسکن مغزی، که فعالیت های عصبی و ردیابی فیزیولوژیکی، که حرکات بدن و… را مورد بررسی قرار میدهد.

از ابزار های اسکن مغز، EEG (Electroencephalogram) و FMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging) را میتوان نام برد.

فناوری FMRI یا تصویر برداری تشدید مغناطیسی، با استفاده از میدان مغناطیسی قوی که توسط آهنربا تشکیل میشود، تغییرات جریان خون را در زمانی که افراد مشغول پاسخگویی به تصاویر و اصوات هستند، بررسی میکند. در این روش تکنسین ها می توانند به بخش های عمیق ذهن که “مرکز لذت” نام دارد، دسترسی پیدا کنند و در اخر بازاریاب ها متوجه میشوند مردم به انواع تبلیغات ها چگونه پاسخ می دهند.

از معایب این روش قیمت بالا و سختی کار با آن است. تجهیزات لازم بسیار گران هستند و افرادی که مورد آزمایش قرار میگیرند باید در دستگاه FMRI دراز بکشند.

اما فناوری EEG یا الکتروانسفالوگرام ارزان تر و کار با آن ساده تر است. این روش با استفاده از یک کلاه الکترودی که به جمجمه ی افراد وصل می شود، به اشخاص نیز اجازه حرکت می دهد. الکترودها جریان الکتریکی که مغز تولید میکند را اندازه گیری می کنند و تکنسین ها با توجه به نوسانات مغزی، احساسات غریزی افراد مانند خشم، عصبانیت، خوشحالی و… میتوانند ببینند.

نکته ای که در این روش وجود دارد این است که EEG نمیتواند به مرکز لذت به خوبی FMRI نفوذ کند.

چرا بازاریابی عصبی؟

تصمیم گیری های ما باید بیشتر عقلانی باشد تا احساسی! اما این تصمیمات عقلانی و بر پایه ی استدلال هم بدون جنبه های احساسی عملی نمی شوند.

در حقیقت احساسات ما هستند که باعث علاقه مندی ما به چیزهای خاص می شود. پس با استفاده از ابزارهای بازاریابی عصبی می توان آن چیزی که مردم در ذهنشان میگذرد اما متفاوت با آن چیزی است که می گویند را کاوش کرد.

پس برای پیدا کردن اینکه چگونه محصول و کالای خود را بهتر نشان دهید میتوانید با بازاریابی عصبی به هدفی دست یابید که در ضمیر ناخودآگاه افراد است و همه را تحت تاثیر قرار می دهد.

چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

در ادامه با اصولی آشنا می شویم که می توانید از این ابزار تاثیر گذار بازاریابی عصبی استفاده بیشتری ببرید.

1. از کلمه “ما” استفاده نکنید!

سعی کنید بر روی مشتری تمرکز کنید تا اینکه از شرکت خود تعریف کنید.

2. منظورتان را کامل برسانید.

مشتری در طول روز هزاران پیام دریافت می کند، پس تلاش کنید پیام خود را به شکل خاص و قابل فهم به وی برسانید.

3. از امکانات دیداری استفاده کنید.

تنها به تعریف و صحبت درباره محصول و کالای خود اکتفا نکنید، محصول خود را با ویدیو یا تصویر به نمایش بگذارید.

4. در تبلیغات ها از چهره های جذاب استفاده کنید!

چهره های پر جذبه باعث جلب توجه می شوند و مردم تبلیغ شما را به خاطر میسپارند.

5. آغاز و پایان خوب برای تبلیغات در نظر بگیرید.

به این دو قسمت خوب دقت کنید تا تبلیغات شما در ذهن افراد به خوبی نقش ببندد.

6. از احساسات مختلف افراد استفاده کنید.

احساساتی مثل هیجان، خنده و حتی ترس را به مخاطب القا کنید تا اثر تبلیغات در ذهن مشتری بلند مدت تر باقی بماند.

5 ترفند بازاریابی عصبی که باید بدانید:

1. استفاده از عکس های چهره دار

در محتوای خود از عکس هایی استفاده کنید که چهره در آن باشد؛ زیرا زبان بدن، زبانی است که همه آن را درک میکنند.

2. استفاده از رنگ ها

رنگ ها هم حرف میزنند! چگونه؟ هر رنگی حس و مفهومی خاص را به مشتری القا میکند. با توجه به هدف خود از رنگ های درست استفاده کنید.

 

3. تمرکز بر روی حل مشکل

در تولید محتوا از افکار مثبت استفاده کنید؛ درباره این صحبت کنید که چگونه میتوان منفی را از بین برد و سعی کنید دردهای مشتری را تسکین دهید.

 

4. استفاده از قانون عمل و عکس العمل

از این قانون به نفع خود استفاده کنید. به عنوان مثال کاری برای شخصی انجام می دهید، در صورتی که هیچ اجباری در کار نیست؛ اما آنها احساس میکنند مدیون شما هستند و به دنبال جبران آن کار برای شما می باشند.

احساسات

5. استفاده از احساسات

همه ما سعی می کنیم منطقی تصمیم بگیریم، اما بدون وجود احساسات زندگی معنایی ندارد.

با توجه به تصویر مهمترین احساسات ترس، خنده، لذت و شادی است. پس برای تاثیرگذاری بیشتر در محتوای خود از احساسات استفاده کنید.

کلام آخر:

بازاریابی عصبی تاثیر بسیار بسزایی در تولید محتوای شما دارد. پس سعی کنید با استفاده از ترفند ها و تکنیک های بازاریابی عصبی کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *