6 نکته مهم در مدیریت سازمانی

مدیریت سازمانی

مدیریت سازمانی صحیح یکی از دغدغه های بزرگ پیش روی صاحبان مشاغل است. اهمیت این موضوع از زمانی آغاز می شود که استارتاپ با رشد چشم گیری مواجه می شود و به سرعت از فضای کوچک خود به یک سازمان تبدیل می شود. فضا پیش رو برای کارفرما کاملا متفاوت است و نیازمند مدیریتی متفاوت از قبل است. اما مدیریت سازمانی چیست؟ چه زمانی مجموعه و کسب و کار ما سازمان محسوب می شود؟ برای رشد سازمان چه مدیریت و رهبری مورد نیاز است؟ اخراج نیرو در سازمان چگونه است؟

ما در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم. پس تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

از استارتاپ تا سازمان

استارتاپ مجموعه ای است که در آن عدم قطعیت حاکم است. یعنی شما با ایده ای نو فعالیت خود را آغاز می کنید و از واکنش دیگران در مورد این استارتاپ در ابهام هستید. زمانی که بعد از شروع، مجموعه شما رشد چشم گیری داشته باشد و به واسطه آن نیروهای انسانی، میزان تولید یا ارائه خدمات افزایش یابد مجموعه شما به یک سازمان تبدیل شده است که طبیعتا نیازمند مدیریت متفاوت از یک مجموعه کوچک است.

عناوین سازمانی

برای اداره و مدیریت یک مجموعه بزرگ لازم است در ابتدا بخش ها و قسمت های مختلفی در شرکت تعریف شود. هر بخش از سازمان را یک مدیر و در زیر مجموعه آن پرسنل تشکیل می دهند. فردی باتجربه و آگاه را در راس این بخش ها قرار دهید.

دقت داشته باشید که اگر مجموعه شما به اندازه کافی بزرگ نیست از عناوین مختلف استفاده نکنید. به طور مثال مجموعه ای با 10 پرسنل را تصور کنید. زمانی که از مدیرعامل شرکت خواسته می شود تا افراد را با عناوین شغلی معرفی کند با عناوینی مانند مدیر آی تی، مدیر تولید محتوا، مدیر شبکه های اجتماعی، مدیر منابع انسانی …. منشی و آبدارچی مواجه می شوید. شما با شنیدن این عناوین در یک مجموعه کوچک چه احساسی نسبت به آن بیزینس پیدا می کنید؟

استفاده از عناوین مدیریتی برای تک تک پرسنل دارای اشکالات مختلفی است که یکی از آن ها لوس شدن این عناوین در مجموعه است. تصور کنید که فردی بدون هیچ زیرمجموعه ای صاحب یک پست مدیریتی در شرکت شده است اولا که این فرد در واقع مدیریتی انجام نمی دهد زیرا زیرمجموعه ای برای مدیریت و اداره ندارد و ثانیا این فرد هیچ انگیزه ای برای ادامه فعالیت در شرکت شما نخواهد داشت، زیرا بدون تلاش و اثبات شایستگی صاحب این عنوان شده است.

عناوین مدیریتی را بر حسب تلاش و شایستگی افراد به آن ها ارائه کنید و در نظر داشته باشید که مجموعه شما به اندازه ای بزرگ شده است که چند عنوان مدیریتی به معنا واقعی را یدک بکشد.

فرهنگ سازمانی

یکی از مهم ترین بخش های مدیریتی که پایه و اساس یک سازمان را شکل می دهد فرهنگ شکل گرفته در آن سازمان است. فرهنگی که از ابتدا در مجموعه شما شکل می گیرد بسیار حائز اهمیت است. از ابتدا مراقب رفتار پرسنل و شکل گیری فرهنگ مناسب در مجموعه خود باشید. مفهوم واقعی فرهنگ سازمانی را در این بیت صائب تبریزی می توان دید:

خشت اول چون نهد معمار کج                   تا ثریا می رود دیوار کج

مجموعه ای که از ابتدا راه را برای چاپلوسی و تملق، زیرآب زنی، بی احترامی پرسنل به یکدیگر، دخالت در امور اداری یکدیگر، تمسخر ایده های نو، رفتار نامناسب با نیرو تازه وارد و … باز گذاشته باشد به این راحتی ها اصلاح شدنی نیست. زمانی که مجموعه در حال گسترش شما با این شرایط به سازمان تبدیل شود فرهنگ سازمانی غلط از درون پایه و شالوده سازمان شما را پوک می کند و در نهایت تبعات بعدی گریبان گیر مجموعه شما خواهد شد.

 

 

قدردانی

یکی از مهم ترین بخش هایی که در مدیریت سازمانی لازم است به آن توجه ویژه شود قدردانی از زحمات نیروهای پرتلاش و مستعد است.

طبق آمار بدست آمده از نیروهایی که بعد از مدت طولانی از محل کار خود، استعفا داده اند، نشان می دهد آن ها نه به خاطر حقوق و درآمد پایین بلکه به دلیل عدم قدردانی از ادامه کار صرف نظر کرده اند. کارمندان عقیده داشتند که تلاش و زحمات آن ها توسط مدیر دیده نمی شود و در نهایت علاقه ای به ادامه همکاری با مجموعه مورد نظر را نداشته اند.

قددرانی و پاداش می تواند تشویق به صورت کلامی در جمع همکاران ، اضافه کردن حقوق، مرخصی برای استراحت و مواردی از این قبیل باشد.

کارمندانی که در محل کار و در جمع همکاران از آن ها قدردانی شد اذعان کردند که تا هفته ها بعد از تشویق با نیروی بیشتری کار می کردند و از اینکه از تلاش های آنان در میان همکارانشان قدردانی شد بسیار خوشحال شدند.

رهبری سازمان

رهبری و پیشرو بودن در هر کاری نیازمند داشتن روحیاتی است که خوشبختانه تمام این ویژگی ها اکتسابی است. پس اگر خود را رهبر و مدیر مناسبی نمی دانید عجله نکنید. زیرا می توانید با تلاش این ویژگی های اکتسابی را کسب کنید.

مدیریت یک سازمان به معنا ناخدا یک کشتی بودن است. شما اداره یک مجموعه، کنترل مدیران، شرایط رشد بیزینس و مهم تر از همه مدیریت بحران را در دست دارید.

مدیر و رهبر کسب و کار یک دید آینده نگر به امور دارد. قبل از ایجاد هر تغییری در سازمان تمام جوانب کار را می سنجد. از ایده ها استقبال می کند. برای پرسنل محیطی برای رشد فراهم می کند.

 

 

مدیریت نیروی انسانی

سرمایه اصلی یک مجموعه به طور قطع نیرو انسانی آن است. در ابتدا مسیر استخدام، شاید میزان تخصص در اولویت اصلی جذب نیرو انسانی باشد. البته این مساله برای پیشرفت بیزینس شما بسیار مهم است اما توجه به نکات شخصیتی و اخلاقی نیرو را فراموش نکنید. مسئولیت پذیری و تعهد کاری از جمله مواردی است تعیین کننده ادامه همکاری است.

در حال حاضر با استفاده از تست های مختلف روانشناسی می توانید تا حدودی با روحیات فرد مورد نظر آشنا شوید. آیا برای شغل مورد نظر مناسب است؟ آیا توان کنترل استرس در شرایط بحرانی را دارد؟ آیا توان همکاری به صورت تیمی را دارد؟ چشم انداز فرد برای ادامه همکاری و مسیر شغلی اش چیست؟

شاید نیروهای کارآمدی در سازمان خود دارید که وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند. نگاهی به تست شخصیت شناسی فرد بیاندازید. احتمالا در جایگاه متناسب با روحیات و شخصیت خود قرار نگرفته است. نیرو را تغییر ندهید جایگاه و وظایف او را متناسب با ویژگی های اخلاقی و روحی او برنامه ریزی کنید.

 اخراج نیرو از سازمان

اخراج نیرو از سازمان هزینه های زیادی برای مجموعه شما به همراه دارد. این هزینه بیش از بعد مالی، شامل صرف زمان برای هماهنگی فرد با تیم و سازمان شماست. برای اینکه این هزینه گزاف را نپردازید در استخدام نیرو مورد نظر دقت کنید.

بهتر است نیرو استخدام نکنید تا اینکه نیرویی را وارد سازمان کنید که برای مجموعه شما مناسب نیست. اخراج نیرو از سازمان به موارد مختلفی بستگی دارد. اینکه چه زمانی تصمیم به اخراج نیرو می گیرید بسیار مهم است.

توصیه می کنیم اگر تصمیم قطعی برای اخراج نیرو از سازمان خود را گرفته اید این کار را به شیوه درست انجام دهید. اخراج نیرو از سازمان نیازمند رعایت نکاتی است که در بقا سازمان شما تاثیر می گذارد.

  • هنگام اخراج نیرو مدتی را برای او تعیین کنید که بتواند شغل جدید خود را پیدا کند.
  • تمام حقوق و مزایا نیرو مورد نظر را به او ارائه کنید تا توان گذران زندگی خود تا پیدا کردن کار جدید را داشته باشد.
  • با احترام با او قطع همکاری کنید. توجه داشته باشید رفتار شما با نیرو اخراجی زیر ذره بین سایر افراد سازمان است. در صورتی که رفتاری نامناسب با نیرو داشته باشید قطعا نظر کارمندان دیگر برای ادامه همکاری در مجموعه شما تغییر خواهد کرد.

 

در صورتی که استارتاپ شما در مسیر رشد مناسبی قرار دارد توصیه می کنیم از مشاوران کسب و کار باتجربه مشورت بگیرید. اکنون بهترین زمان برای آگاهی از شیوه مدیریت سازمانی است. در این شرایط شما برای رهبری سازمان خود آماده می شوید و به طور قطع با صرف هزینه کم شاهد بهترین نتیجه خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *