صفر تا صد استارتاپ را بدانید

صفر تا صد استارتاپ را بدانید:

شاید در بحث های میان دوستان و آشنایانتان به وفور لغت استارتاپ را شنیده باشید. احتمالا دوستانی دارید که کسب و کار خود را آغاز کرده اند و نام آن را استارتاپ گذاشته اند. ممکن است استارتاپ هایی را دیده باشید که به سرعت مسیر موفقیت و رشد را طی کرده اند و در میان عموم مردم شناخته شده اند و در مقابل استارتاپ هایی که بدون هیچ سر و صدایی از دور خارج شده اند و از عرصه بیزینس بیرون رفته اند.

اما اینجا این سوال مطرح می شود که استارتاپ چیست؟ آیا می توان نام هر کسب و کاری را استارتاپ گذاشت؟ استارتاپ دارای چه ویژگی و شرایطی است؟

ما در این مقاله سعی داریم صفر تا صد استارتاپ را برای شما توضیح دهیم تا بیشتر با این اصطلاح متداول بیزینسی آشنا شوید. با ما همراه باشید.

 

 

استارتاپ چیست؟

شاید بهتر باشد برای پاسخ به این سوال در ابتدا توضیح دهیم که چه کسب و کاری استارتاپ نیست. کسب و کاری که با قطعیت همراه است و شما می دانید که بعد از شروع این کسب و کار به موفقیت خواهد رسید استارتاپ محسوب نمی شود. کسب و کاری که در آغاز ابهامی نداشته باشد و مقیاس پذیر نباشد را نمی توان استارتاپ دانست.

ویژگی های استارتاپ

احتمالا با ذکر یک مثال با این مفهوم به خوبی آشنا خواهید شد. تصور کنید که یک خیاط تصمیم به تغییر شکل و شیوه کسب و کار خود دارد. شیوه کار خود در ارائه خدمات و تبلیغات را به صورت کامل تغییر می دهد. ممکن است تصمیم داشته باشد تا سفارشات خود را به صورت آنلاین دریافت کند یا روش تبلیغاتی خود را تغییر دهد. آیا نام این کسب و کار استارتاپ است؟

در صورتی که این تغییرات برای اولین بار و نوین صورت گیرد و فرد از موفقیت در آن کسب و کار مطمئن نباشد و دچار ابهام باشد یک استارتاپ را آغاز کرده است.

استیو بلک معتقد است که یکی از ویژگی های مهم استارتاپ عدم قطعیت آن است.

در پاسخ این سوال که چه کسب و کاری استارتاپ است اریک کریس بیان می کند که هر جایی که شما یک ارزش جدید و نوآورانه ای را خلق می کنید که در آن عدم قطعیت وجود دارد، این یک نوع کارآفرینی است. در این شرایط مهم نیست تعداد افراد فعال در استارتاپ دو نفر باشند یا صد نفر.

زمانی که شما سازمان و مجموعه ای هستید که می دانید مشتریان کسب و کار شما چه کسانی هستند، چه ارزشی به آن ها می دهید و چطور از طریق این ارزش کسب درآمد می کنید، در واقع کسب و کار شما از حالت استارتاپ خارج شده است.

استارتاپ ایرانی

در حال حاضر شاهد هستیم که شروع هر کسب و کاری در فضای آنلاین برابر شده است با استارتاپ. همان طور که در تعاریف استارتاپ اشاره کردیم استارتاپ به معنای فعالیت در فضای انلاین نیست. بله به  معنای خلق روشی نوآورانه برای حل مسائل مرتبط با بیزینس شماست.

زمانی که شما فضای کسب و کار خود را به صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی منتقل کنید استارتاپ نیستید.

استارتاپ با عدم قطعیت و ابهام همراه است که برای اولین بار در حال اجراست و واکنش مخاطب از این کسب و کار قابل پیش بینی نیست تا زمانی که با استقبال یا عدم تمایل مخاطب همراه باشد.

استارتاپ چگونه راه اندازی می شود؟

جرقه های کوچک و ابتدایی همیشه آغاز بزرگترین کارهای ممکن به دست بشریت است. شروع استارتاپ ها هم با یک ایده همراه است.

پیشنهاد می کنیم اگر ایده ای برای شروع فعالیت خود دارید در ابتدا به صورت کامل تحقیقات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که ایده شما قبلا توسط شرکت و سازمان دیگری در حال اجرا نباشد.

زیرا یکی از ویژگی های اصلی یک استارتاپ نوآوری و خلاقیت است.

قطعا داشتن یک تیم توانمند از دیگر ملزومات شروع استارتاپ شماست. نیروی انسانی مورد نیاز برای هر استارتاپی متفاوت است.

داشتن بیزینس پلن یکی از مهم ترین بخش های شروع کسب و کار شماست. اینکه نقشه راه شما چه مسیری را برای رسیدن به موفقیت نشان می دهد بسیار مهم است. اگر به تنهایی قادر به تهیه بیزینس پلن خود نیستید توصیه می کنیم از مشاورهای باتجربه در کسب و کار کمک بگیرید تا بهترین مسیر راه را برای شما طراحی کند.

هزینه شروع یک استارتاپ چقدر است؟

یکی از سوال های متداول برای شروع فعالیت هزینه مورد نیاز کسب و کار است. استارتاپ های موفقی که در حال حاضر به غول های بزرگ کسب و کار تبدیل شده اند از ابتدا هزینه های گزاف، اتاق کارهای بزرگ و مجلل و نیروهای کار زیاد نداشتند.

 

 

آن ها با استمرار و انتخاب درست مسیر موفقیت را طی کرده اند تا به موفقیت رسیده اند. برای شروع استارتاپ لازم نیست که حتما سرمایه مالی خیلی بزرگی را صرف کنید اما برای شروع حداقل هایی را در اختیار داشته باشید.

سرمایه مورد نیاز برای شروع استارتاپ ها کاملا بستگی به فیلد کاری شما دارد. پیشنهاد می کنیم برای تخمین سرمایه مورد نیاز برای شروع کار خود از یک مشاوره باتجربه در کسب و کار مشورت بگیرید.

بهتر است توجه داشته باشید که استارتاپ مانند درختی است که ابتدا دانه های آن را می کارید سپس با آبیاری و توجه ویژه دانه رشد می کند و در نهایت به درختی تنومند تبدیل می شود. اکنون درخت به بار نشسته و می توانید از میوه آن لذت ببرید.

 

 

در حال حاضر با توجه به گسترش دانش و تکنولوژی تمایل به شروع کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپ ها بیش از پیش رونق گرفته است. در این میان کم نیستند کسب و کارهایی هستند که به علت عدم آگاهی از چگونگی شروع صحیح کار خود متضرر شده اند. مشورت با افراد متخصص و با تجربه تا حدود زیادی از ریسک های فعالیت شما می کاهد. کوچینگ و مشاوره در کشورهای اروپایی و آمریکایی امری پذیرفته و شناخته شده است.

قبل از شروع فعالیت خود با مشاوران کسب و کار مشورت کنید و لذت پیشرفت استارتاپ خود را بچشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *