تأثیر هوش اجتماعی در کسب و کار

نقش هوش‌اجتماعی در مدیریت موفق
فهرست مطالب
تعریف هوش‌اجتماعی از دید کسب و کار های مدیریتی!

تکنیک های پیش نیاز برای یادگیری هوش‌اجتماعی در افراد!

فراگیری هوش‌اجتماعی در محیط کسب و کار برای کارکنان یک مجموعه!

تاثیر هوش‌اجتماعی بر مدیریت و رهبری تیم در مجموعه!

جنبه هایی از هوش‌اجتماعی در رویکرد های کاربردی!

نکته ای در ارتباط برای افزایش هوش‌اجتماعی در  گفتگو های عامیانه!

 

فهرست تصاویر
شکل 1: هوش‌اجتماعی

شکل 2 نقش هوش‌اجتماعی در مدیریت موفق

 

تعریف هوش‌اجتماعی از دید کسب و کار های مدیریتی!

امروزه تمام افراد متخصص و موفق به باوری یکسان رسیده اند. تاثیر هوش هیجانی برای دستیابی به موفقیت در ارتباطات و پیشرفت شغلی از اهیمت بیشتری نسبت به بهره هوشی بالا برخودار است. این هوش همان چیزی است که موجب می شود شما هیجانات خود را کنترل کنید. پس از موفقیت کتاب هوش‌اجتماعی دانیل گلمن، او اقدام به انتشار کتابی دیگر کرد تا بتواند بُعد دیگری از هوش را بررسی نماید. دانیل گلمن در کتاب خود مهارت های زیر را برای داشتن و افزایش هوش اجتماعی اینگونه مطرح کرده است:

  • خود آگاهی
  • خود انگیزشی
  • همدلی
  • مهارت اجتماعی
  • مدیریت بر خود

هوش اجتماعی را در فرهنگ عامه به این صورت تعریف می کنیم؛ زمانی که با فردی ارتباط برقرار می کنید باید تمام توانایی های خود را مانند تکنیک های کلامی ، شنیداری، مذاکره و آموزش را برای ارتباط با دیگران به کار ببرید.

تکنیک های پیش نیاز برای یادگیری هوش اجتماعی در افراد!

برای فراگیری این توانایی بی شک نیاز به تکنیک ها و فنونی دارید تا به سادگی از این نوع هوش خود بهره ببرید. در این مقاله تعدادی از این فنون گرد آوری شده است که عبارتند از:

  1. توانایی و داشتن مهارت کلامی و بدنی : این مهارت رکن اصلی افزایش هوش اجتماعی است. تلفظ درست کلمات و بیان احساسات از طریق زبان بدن در برقراری ارتباط نقش مهمی دارد.
  2. در هنگام ارتباط با افراد آگاهی بر رسم و رسوم و آداب آنها از مهمترین عوامل در ارتباط موثر خواهد بود. همانند فرهنگ یک کشور .
  3. شنیدن به سخنان افراد در تعامل با اشخاص، نکته پر اهمیتی است که به ارتباط با دیگران کمک زیادی خواهد کرد.
  4. این که چه رفتارهایی سبب بروز عواطف و احساسات انسان ها خواهد شد بخش مهم و اساسی در دوستی و همدلی است.

فراگیری هوش‌اجتماعی در محیط کسب و کار برای کارکنان یک مجموعه!

هوش‌اجتماعی به افرادی که در ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند کمک می کند و  در بهتر کردن روابط اجتماعی آن ها در محیط کار  نقش مهم و مفیدی را ایفا می کند. به همین دلیل در محیط های کاری با آموزش دادن این گونه از مهارت ها سعی در بهتر کردن بازده کاری کارکنان دارند. اما به چه صورت؟ فراگیری این هوش که به هوش اجتماعی مشهور است؛ به کارمندان این قابلیت را خواهد داد تا به خود شناسی برسند.. و یادگیری این نکات باعث می شود که درک و انتقاد پذیری بالایی آن ها افزایش یابد و در تعامل با افراد دیگر بهتر عمل کنند.

هوش اجتماعی

شکل 1: هوش اجتماعی

تاثیر هوش‌اجتماعی بر مدیریت و رهبری تیم در مجموعه!

در اکثر مواقع، افراد بعد  از کسب تجارب گوناگون که در حرفه خود به دست می آورند به سمت مدیریت تمایل پیدا میکنند. اما برای رهبرِ موفق شدن، تجربه کافی نیست! در این مورد هم هوش‌اجتماعی می تواند به عنوان یک عامل کمک کننده به افراد باشد. مدیریت به دلیل اینکه بُعد اجتماعی دارد به ارتباط با افراد، مربوط خواهد بود. این افراد باید توان انگیزه دادن به کارمندان خود را داشته باشند و بتوانند علاوه بر ایجاد این حس، عملکرد کاری مجموعه را افزایش بدهند و تمایلات خود را با هدف های مجموعه کاری هم راستا کنند.. انجام دادن این فعالیت ها نشان دهنده هوش اجتماعی بالای چنین مدیرانی می باشد. در کتابی که دانیل گلمن به چاپ رسانده است به توضیح این موارد به صورت جامع تر پرداخته است.!

جنبه هایی از هوش‌‎اجتماعی در رویکرد های کاربردی!

Lafleyیک مدیر موفق در آغاز قرن بیست و یکم بود. مدیر شرکت نفتی که او در  آنجا مشغول به کار بود خصوصیات منفی زیادی داشت. مثل نداشتن ارتباط مناسب با کارمندان شرکت. در زمان مدیریت او این شرکت دچار ضرر سنگین 300 میلیون دلاری شد و بخشی از سهام مهم خود را از دست داده بود. اما نکته ای که او فهمید؛ این بود که بجای سرزنش خود مانند مدیر قبلی، هوش ‌اجتماعی خود را به کار گیرد و با تعامل با افراد و کارکنان شرکت از آنها بخواهد تا مشکلات خود را بازگو کنند و به این ترتیب با حل کردن مشکلات و تشکیل اتاق فکر و مشورت با کارمندان خود و ایده گرفتن از خلاق ترین آن ها به تدریج مشکلات و چالش ها را بر طرف کرد. بعد از این موضوع رشد سهام شرکت از 18 درصد، طی یکسال به 50 درصد افزایش پیدا کرد. که پس از 24 ماه این نمودار رشد به بیش از 80 درصد رسید!

این یعنی تاثیر هوش‌اجتماعی !

نقش هوش‌اجتماعی در مدیریت موفق

شکل 2 نقش هوش‌اجتماعی در مدیریت موفق

نکته ای در ارتباط با افزایش هوش‌اجتماعی در  گفتگو های عامیانه!

افزایش هوش اجتماعی، افراد را از آشفتگی هایی که از نظر عاطفی، روحی و یا روانی دارند نجات می دهد. همچنین موجب می‌شود که بتوانند بهتر احساسات درونی خود را کنترل کنند.. و تاثیر آن در کسب کار، موجب پیشرفت افراد و پیشبرد اهداف به صورت دسته جمعی می شود. برای اینکه ارتباط موفقی با افراد داشته باشید؛ بهتر است که در زمان گفتگو با آن شخص نام او را چندین بار مورد خطاب قرار دهید. از سلایق و تجربیات مشترکی که با او دارید صحبت کنید. و سعی کنید در حین گفتگو به او فرصت صحبت کردن بدهید تا او هم نظرات خود را بیان کند.

 

سعی کنید شنونده خوبی باشید تا گوینده

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *